'

Uzore im diktira internet "trending"

AKTUELNO
Autor: HIT 1
Izvor: Blic
Pon, 28.10.2019
0

Uzore im diktira internet "trending", zadovoljni su svojim fizičkim izgledom, slobodno vreme provode na društvenim mrežama, a rado bi se odazvali služenju vojnog roka. Oni su lajk generacija i sa sobom donose brojne novitete, koji često mogu biti zbunjujući.


On ima oko 15 godina. Na svom pametnom telefonu sluša Jalu Brata, Bubu Koreliija, Arijanu Grande. Voli Novaka Đokovića, ali mu se dopada i Baka Prase i termini koje ta Jutjub zvezda koristi. Tako, ovaj pripadnik lajk generacije, umesto da se “šali”, on se “šai”, a zahvaljujući filterima na društvenim mrežama Instagram i Snepčet, zadovoljan je svojim izgledom.

Ko je "kul"

Prema istraživanju o lajk generaciji koje su nad mladima koji su rođeni između 2000. i 2013. godine sproveli „Dajrekt medija“ i „IPSOS stratedžik marketing“, čak 48 odsto pripadnika ove generacije svoje idole i životne uzore nalazi u svom neposrednom okruženju, dok svaki treći ne navodi nikog. Među poznatim ličnostima koje se nalaze na njihovoj listi su Novak Đoković, Ronaldo i Baka Prase.

- Pripadnici Z ili lajk generacije su dosta zatvoreni i veći deo njihove komunikacije se odvija onlajn. S obzirom na to da je teško kvalitetno se identifikovati sa osobama koje znamo samo sa društvenih mreža, logično je da uzore pronalaze među dostupnim osobama iz okruženja. Psihološka dobit je u identifikaciji sa “realnom“ osobom, koja ima i vrline i mane, a ne sa slikom osobe koja se plasira na mrežama - kaže za “Blic” Marina Nadejin Simić, psiholog.

Iako su u ovom uzrastu za proces socijalizacije potrebni uzori, čak trećina njih nema uzore.

- Možemo samo da naslućujemo razloge za to: suviše visoki kriterijumi, teškoće u identifikovanju i emocionalnom povezivanju sa drugima ili jednostavno nedostatak potrebe za uzorom. Za razvoj i socijalizaciju ličnosti uzori su važni. Nadam se da je nedostatak uzora kod ovog dela pripadnika lajk generacije samo trenutno stanje - dodaje naša sagovornica.

Kada je reč o Đokoviću, Ronaldu ili Baka Prasetu kao ličnostima koje su kul ovoj generaciji, psihološka struka smatra da su lajk generaciji kriterijumi za izbor uzora i idola dosta fleksibilni i promenjivi.

- Otud u istoj priči imamo Baku Prase i Đokovića. Uzorima je zajedničko da su uspešni i poznati - smatra Nadejin Simić.

Savremenici koje cene

Novak Đoković je jedan od retkih savremenika koga ova generacija ceni, zajedno sa Milošem Bikovićem. U toj grupi se našla i estradna pevačica Svetlana Ražnatović. Međutim, 46 odsto njih još uvek traga za svojim idolom među savremenicima.

- Interesantno je da skoro polovina ispitanih mladih nema idole. To se verovatno može objasniti velikim brojem informacija koje svakodnevno primaju. U fokusu njihove pažnje su one ličnosti koji imaju najviše lajkova. Oni koji su trenutno u fokusu, u “trendingu”, jesu kandidati za idole. Stalno se pojavljuju novi kandidati. U tim brzim izmenama, međutim, neki mladi ne troše energiju na traženje idola - objašnjava naša sagovornica.

Foto: RAS Srbija

Nepoverljivost koja je, po mnogim istraživanjima, karakteristična za ovu generaciju, takođe utiče na preispitivanje potrebe za idolima.

- U globalnom svetu, u kome vlada opšta nesigurnost, teorije zavera, terorizam, osnaživanje nasilnog ponašanja, deca i mladi razvijaju nepoverljivost. To je u određenoj meri funkcionalno adaptiranje uslovima života. Ali, kada je nepoverljivost suviše izražena, ona rezultira povlačenjem, izolovanjem i doživljajem otuđenja. To rezultira, između ostalog, i nedostatkom uzora iz okruženja - pojašnjava Marina Nadejin Simić.

Istorijske ličnosti

I dok čak 54 odsto pripadnika ove generacije ne pronalazi svoje idole u istorijskim ličnostima, najviše njih (10 odsto) navodi Nikolu Teslu kao uzora, a na listi su se našli i car Dušan, knez Lazar, Vuk Karadžić, Miloš Obrenović i Tito.

- Mladi su koncentrisani na sadašnjost. Ne pronalaze se u prošlosti i istorijskim ličnostima koje su im strane, neobične i ne mogu da se povežu sa njima. Toliko brzo se sve menja da ove generacije nekada nisu u stanju da se poistovete ni sa svojim roditeljima, a kamoli sa istorijski udaljenim ličnostima. U savremenim uslovima u kojima nam nedostaju vreme i energija za brzo i fleksibilno prilagođavanje dnevnim promenama, mladima je teško da se fokusiraju na istorijski distancirane ličnosti, pa samim tim i da se identifikuju sa njima - smatra naša sagovornica.

Sudeći po rezultatima, kada je lajk generacija u pitanju, idoli su prilično šareni - od careva, predsednika, pa sve do Bake Praseta. Ovakvo šarenilo, smatraju psiholozi, odraz je fleksibilnosti, kratkotrajnih brzo promenjivih fokusa i kriterijuma.

- Baka Prase je realnost sa mnogo lajkova. Nikola Tesla, bez obzira na genijalnost i neosporni doprinos čovečanstvu, nije u žiži interesovanja i nema dovoljno lajkova. Takođe, ne treba zanemariti da ove generacije dosta vremena provedu u virtuelnom svetu gde se preklapaju različite dimenzije i gde u istom društvu mogu da se nađu Svetlana Ražnatović, Tito i Ronaldo - ističe Marina Nadejin Simić.

Fizički izgled

Tri četvrtine pripadnika lajk generacije pridaje veliki značaj svom fizičkom izgledu, dok je čak 93 odsto ispitanika iskazalo zadovoljstvo svojim izgledom. I mnoga druga istraživanja pokazuju da je za celu generaciju veoma važan fizički izgled, te da mladi smatraju da je on jedna od bitnih komponenti profesionalne i lične uspešnosti.

- Imajući u vidu godine u kojima se nalaze pripadnici ove generacije, malo je neobičan rezultat. Za ovaj uzrast je karakteristično preispitivanje sebe i svog izgleda. Kako je odjednom toliki procenat mladih zadovoljan svojim izgledom? Nerealnost, nedostatak kriterijuma, fotošop kao saradnik - pita se psiholog Nadejin Simić.

Foto: RAS Srbija

Mlađi uzrast je, dodaje, sklon da bude zadovoljan svojim izgledom, dok od ulaska u pubertet mladi postaju jako kritični prema svom izgledu.

- Svaka sitna nesavršenost predstavlja problem. Podatak da je 93 odsto mladih zadovoljno svojim izgledom je rezultat koji me zbunjuje i koji je suprotan mom isuskustvu iz dugogodišnjeg rada sa ovom uzrasnom populacijom - kaže naša sagovornica.

Služenje vojske

Iznenađuje podatak da većina mladih koji su bili uključeni u ovo istraživanje, čak 61 odsto, podržava ideju ponovnog uvođenja obaveznog služenja vojnog roka za muškarce starije od 18 godina - više od dve trećine mladića ove uzrasne dobi iskazuje spremnost da se odazove ovoj potencijalnoj obavezi.

- Mnoga savremena psihološka istraživanja pokazuju da su mlađe generacije sve konzervativnije. Brz tempo života, nesigurnost, nepoverljivost, terorizam, strah, doživljaj usamljenosti, traže protivtežu. Stabilnost se može postići vezivanjem za nešto stabilno. To su u ovom slučaju tradicionalni sistem vrednosti, čast, ugled, ljubav, domovina. Na ovim prostorima se tradicionalno veličaju vojnici i mladi se identifikuju sa tim vrednostima.

Foto: RAS Srbija

Uz to, treba imati u vidu i uticaj medija. Poznato je da su posle nekih popularnih serija i filmova porasla interesovanja mladih za određene delatnosti, kao što su bezbednost, kriminalistika, forenzika. Neosporan je uticaj koji serija „Vojna akademija“ ima na mlade - pojašnjava Nadejin Simić.

Koje društvene mreže koriste

  • Instagram - 94%
  • Jutjub - 83%
  • Fejsbuk - 68%
  • Snepčet - 45%
  • Pinterest - 13%
  • Tviter - 10%

Posao u inostranstvu

Skoro 60 odsto pripadnika lajk generacije procenjuje da je situacija u zemlji loša. Samim tim, ne iznenađuje podatak da gotovo dve trećine njih iskazuje neki nivo saglasnosti da će svoje školovanje ili karijeru nastaviti u inostranstvu, a takav ishod kao moguć prihvata još jedna četvrtina lajk generacije.

Foto: RAS Srbija

- Njihove procene nisu određene generacijskim osobenostima, već objektivnim sagledavanjem situacije. Njihova potreba da odu je izazvana doživljajem bespomoćnosti, verovatno preuzetim od starijih, nesagledavanjem mogućnosti promena nabolje i sa druge strane pragmatičnošću. Konfuzija vrednosti i moralnih normi. Roditelji i nastavnici insistiraju na učenju i znanju, mediji izveštavaju o kupovini diploma i akademskih titula. Ljudi neadekvatnog obrazovanja, čiji je rečnik na nivou nižih razreda osnovne škole, zauzimaju odgovorne pozicije. To izaziva konfuziju u mladim bićima - podvlači Simić.

Foto: RAS Srbija

Čak 89,9 odsto mladih misli da uspeh određuju i poznanstva, veze i kontakti.

- Odlična procena realnog stanja. Svedoci smo da su snalažljivost i poznanstva važniji od znanja, rada i talenta - dodaje Marina Nadejin Simić.

"Bleja" je na netu"

Čak 95 odsto mladih pripadnika lajk generacije je svakodnevno na internetu, dok 50 odsto njih u surfovanju provodi više od tri sata dnevno. Tek 1,7 odsto njih provodi vreme na mreži par puta nedeljno, a samo 0,3 odsto koristi internet ređe od jednom nedeljno.

- To je realnost koju moramo da prihvatimo. Savremena tehnologija je ovoj generaciji dostupna od najranijeg uzrasta. Tehnološki su spretni, funkcionišu kao digitalni urođenici, a važna komponenta njihovog života je traženje informacija na internetu i druženje na mrežama - pojašnjava naša sagovornica.

Foto: RAS Srbija

Iako su u tehnološkom smislu oni potpuno kompetentni i prilagođeni zahtevima savremenog sveta, psihološki ipak nisu. Većina radije bira poziciju posmatrača nego aktivnog učesnika u socijalnim relacijama, čak i u njihovoj virtuelnoj formi.

- Ljudska psiha ne može da prati ovako brz razvoj i promene. Zato pripadnici ove generacije često izražavaju nesigurnost, pasivnost i nedovoljno razvijene socijalne veštine. Iz tog razloga radije biraju ulogu posmatrača i nisu skloni preuzimanju inicijative. Ne zaboravimo da je vreme pred njima i šansa da uspostave ravnotežu između realnog i virtuelnog sveta. Ipak, su to dva različita medija i teško je podjednako kvalitetno funkcionisati u oba - kaže Nadejin Simić.

Vaši komentari
Ostavite komentar